Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2011

Συννεφόλεξα στην τάξη 1

Tο Wordle είναι μια διαδικτυακή – onlile εφαρμογή, η οποία βασίζεται στην πλατφόρμα Java και σχεδιάστηκε με σκοπό την δημιουργία συννεφόλεξων “word clouds” (tag clouds) από κείμενο που είτε έχουν δημιουργήσει οι ίδιοι οι χρήστες είτε αξιοποιούν κάποιο από τα ήδη κυκλοφορούντα στο web.
Το Wordle δημιουργεί εικόνες με λέξεις, ανάλογα με τη συχνότητα που εμφανίζονται οι λέξεις στο κείμενο. Μπορείτε να επικολλήσετε το κείμενο ή να δηλώσετε τη διεύθυνση της ιστοσελίδας και σχεδόν αμέσως δημιουργεί μια εικόνα με λέξεις. Πατώντας το Random μπορείτε να δείτε πολλές εκδοχές για το ίδιο κείμενο ή την ιστοσελίδα. Μπορείτε βέβαια να αλλάξετε γραμματοσειρά, φόντο, χρωματικούς συνδυασμούς τροποποιώντας την αρχική εικόνα. Το βίντεο που ακολουθεί παρουσιάζει όλη τη διαδικασία δημιουργίας και αποθήκευσης συννεφόλεξων.



Η εφαρμογή αναγνωρίζει και δεν περιλαμβάνει όσες λέξεις δε “θεωρεί” τόσο ουσιώδεις, "προσεγγίζοντας" το κείμενο μόνο ποσοτικά και όχι ποιοτικά. Αυτό σημαίει πως μπορεί να παραληφθούν λέξεις που εμείς θεωρούμε πως πρέπει να μετρηθούν ή το αντιστροφο. Αυτό αντιμετωπίζεται εύκολα με την αφαίρεση όσων λέξεων δεν επιθυμούμε να συμπεριληφθούν στο τελικό αποτέλεσμα ή την αποεπιλογή της ρύθμισης που απομακρύνει λέξεις σύμφωνα με τη λογική του προγράμματος.
Προσπαθώντας να δούμε τις ουσιαστικές δυνατότητες του εργαλείου προσέξτε μια δοκιμή στο ποιητικό έργο του Ν. Καββαδία. Ακολουθούν δύο συννεφόλεξα που δημιουργήθηκαν από τις δύο πρώτες ποιητικές του συλλογές με περιορισμό στις 80 συχνότερες λέξεις εξαιρουμένων των άρθρων, προθέσεων, μορίων και αριθμητικών.


























Μπορούμε να συζητήσουμε τώρα με τα παιδιά για το διαφορετικό σύνολο λέξεων που υπάρχει σε κάθε συννεφόλεξο, να διακρίνουμε μοτίβα, έννοιες, εικόνες και να προσπαθήσουμε να κατατάξουμε χρονολογικά τις δύο ποιητικές συλλογές. Αρχικά να εντοπίσουμε το θαλασσινό λεξιλόγιο και να προσδιορίσουμε σε ποιό συννεφόλεξο είναι περισσότερο έντονο. Ποιά ποιητική συλλογή γράφτηκε πρώτη και γιατί; Μπορούμε να δώσουμε στη συνέχεια πληροφορίες για τη ζωή του συγγραφέα και να καταλήξουμε σε μια πληρέστερη απάντηση. Το πρώτο συννεφόλεξο πάντως δημιουργήθηκε με τα ποιήμτα που περιλαμβάνονται στο Μαραμπού (1933) και το δεύτερο με την ποιητική συλλογή Πούσι (1947).
Μια άλλη δυνατότητα που μας προσφέρεται είναι να αξιοποιήσουμε το λεξιλόγιο και να δημιουργήσουμε δικά μας κείμενα είτε ακολουθώντας το ύφος του συγγραφέα είτε τροποιοώντας το. Τέλος θα μπορούσαμε να ζητήσουμε ως αξιολόγηση τις εντυπώσεις των παιδιών και αφού δημιουργήσουμε το συννεφόλεξο να συζητήσουμε κλείνοντας την ενασχόληση με το έργο του Καββαδία.
Download:
FLVMP43GP

11 σχόλια:

  1. Είναι πρωτότυπο και εντυπωσιακό.Θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Μακάρι να συνεχίσουμε έτσι! Καλή δύναμη σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα ήθελα να έχω συνέχεια τον ίδιο ενθουσιασμό που είχα στην αρχή του σεμιναρίου όταν ήρθα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έδειξα τα συννεφόλεξα σε όσους μπορούσα και άρεσαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χρήσιμο εργαλείο. Παιχνιδιάρικος τρόπος να κάνεις τα παιδιά να ασχοληθούν με πράγματα που αλλιώς τα βρίσκουν βαρετά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Χρησιμοποίησα το πολύ χρήσιμο αυτό εργαλείο με ένα ποίημα του Ν. Βρεττάκου "Πρόσωπο με πρόσωπο" και ζήτησα από τους μαθητές να καταλάβουν μέσα από το συννεφόλεξο, πώς ο ποιητής αναζητεί και προσεγγίζει το Θείο.
    Βλεπόμαστε πρόσωπο με πρόσωπο,
    Κύριε. Τόσο είσαι κοντά μου.
    Όταν ανοίγω το παράθυρο, όποια
    ώρα κι αν είναι, βλεπόμαστε.
    Έχω τα μάτια μου κ'έχεις κ'Εσύ
    όλου του γύρω μας κόσμου
    τα μάτια. Τα λουλούδια με βλέπουν.
    Κάθε που αγκαλιάζω έναν
    άνθρωπο, Κύριε, θαρρώ
    πως κρεμιέμαι από το λαιμό Σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και όπως όλοι λέμε, χρήσιμο εργαλείο. Το μήνυμα έχει την πρωτοκαθεδρία και όχι το μέσο. Τι ακριβώς είπε κάποιος Μακ Λούαν, δεν θυμάμαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σχετικά με τα Presi και τα Powerpoint άλλα μας έλεγες, αν κατάλαβα καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αργυρώ το ακριβώς εννοείς, για να μπορέσω να απαντήσω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σχετικά με το μέσο και το μήνυμα, είπες ότιτο ίδιο υλικό (μήνυμα)αν παρουσιαστείμε άλλο τρόπο-μέσο (Presi-Ppt) παραπέμπει σ'ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης και οργάνωσης. Τουλάχιστον έτσι το κατάλαβα εγώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κατάλαβα.Το σχέδιο είναι αυτό που συνδέει με νέους και πρωτοτυπους τρόπους παλιά υλικά για να δημιουργήσει νέου τύπου υποκειμενικότητες. Όχι τόσο το εργαλείο όσο το πλαίσιο που δημιουργείται για να εκφράσει νέες ανάγκες και απαιτήσεις. Το τι και το πως της διδασκαλίας έχουν τη δική τους σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή